Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ)
Στο σχολείο μας, πέρα από τη μάθηση, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση και στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και στην πρόληψη και έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς. Στοχεύουμε στην καλλιέργεια υγιούς, φιλικού, ασφαλούς και θετικού κλίματος στο πλαίσιο του σχολείου, με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση της μαθησιακής, συναισθηματικής και κοινωνικής επίδοσης όλων των μαθητών/τριών. Μεταξύ άλλων στοχεύουμε:
- στη βελτίωση και ενδυνάμωση των ανθρώπινων σχέσεων στο πλαίσιο του σχολείου
- στη μείωση των αρνητικών συμπεριφορών
- στην ενίσχυση των κινήτρων και της εμπλοκής των μαθητών/τριων στη μάθηση και στο σχολείο γενικότερα
- στη βελτίωση της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης
- στη δημιουργία ασφαλέστερου και θετικότερου σχολικού κλίματος
Με βάση τις τρεις αξίες μας, Σεβασμός, Υπευθυνότητα, Ενσυναίσθηση, έχουν αναπτυχθεί σχέδια μαθήματος, μέσω των οποίων διδάσκονται συγκεκριμένες κοινωνικές δεξιότητες. Στόχος μας, όλοι οι εκπαιδευτικοί και όλα τα παιδιά να μιλούν μια κοινή γλώσσα όσο αφορά στην επιθυμητή συμπεριφορά και για αυτό τον σκοπό, η αυξημένη και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες αποτελεί καίριο στοιχείο για την αποτελεσματικότητα της προσέγγισης.
Oι αναμενόμενες κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορές διδάσκονται σταδιακά. Αναφέρουμε ενδεικτικά:
Α. ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΟ:
- Είμαι Ενεργός Ακροατής/τρια:
- Βλέπω τον/την ομιλητή/τρια
- Δε μιλώ
- Σκέφτομαι αυτά που λέει ο/η ομιλητής/τρια
- Περιμένω να τελειώσει για να μιλήσω
- Χρησιμοποιώ Ευγενικές Λέξεις:
- Χαιρετώ
- Χρησιμοποιώ πληθυντικό ευγενείας
- Διατηρώ τη γραμμή στο κυλικείο
- Σέβομαι την περιουσία του σχολείου και δεν την καταστρέφω
- Σέβομαι το περιβάλλον και το διατηρώ καθαρό πετώντας τα σκουπίδια στον κάλαθο
- Στα παιχνίδια, τηρώ τους κανόνες του παιχνιδιού
- Κατά τη μετακίνησή μου, σέβομαι τα υπόλοιπα παιδιά που κάνουν μάθημα και διατηρώ το επίπεδο της φωνής μου στο 0.
Β. ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ:
- Φτάνω στο σχολείο χωρίς καθυστέρηση φορώντας τη στολή μου
- Συμβουλεύομαι καθημερινά το Ωρολόγιο Πρόγραμμά μου και έχω μαζί μου ό,τι χρειάζομαι
- Κάνω τις εργασίες μου
Γ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ:
- Προσπαθώ να μπω στη θέση του άλλου και να νιώσω πώς νιώθει (ενσυναίσθηση).
- Δεν κάνω ποτέ αυτό που δε θέλω να κάνουν σε εμένα.
- Δεν πληγώνω κανένα με τα λόγια ή τις πράξεις μου.
Τα παιδιά έχουν επίσης διδαχθεί τις ρουτίνες που αφορούν στη γραμμή μετακίνησης και στο σήμα προσοχής.
Εσείς με τη σειρά σας, για να βοηθήσετε το παιδί σας στην υιοθέτηση των αναμενόμενων θετικών συμπεριφορών μπορείτε να:
- Συζητάτε τις αξίες του σχολείου μαζί με το παιδί σας.
- Ζητάτε από το παιδί σας να συζητήσει παραδείγματα τρόπων που χρησιμοποιεί τους κανόνες στο σχολείο, με βάση αυτές τις αξίες.
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί κατάλληληκαι θετική γλώσσα.
- Κάνετε εξάσκηση με θετικές φράσεις, όπως «Σας παρακαλώ», «Ευχαριστώ» ή «Συγγνώμη»
- Επιβραβεύετε το παιδί σας, όταν επιδεικνύει τις επιθυμητές κοινωνικές συμπεριφορές στο σπίτι, δίνοντας έμφαση στα θετικά (παρά σε αρνητικές συμπεριφορές).
Τι έχω μάθει μέχρι σήμερα; Αυτό θα το μάθεις, αν πατήσεις πάνω στις εικόνες/λέξεις/προτάσεις που ακολουθούν:
Ακολουθώ τους κανόνες του παιχνιδιού